Sunday, March 3, 2013

Fiesole - bandar kecil atas bukit beberapa kilometer dari Florence

Dah lama I tak update blog. Bnyk sebab. Pertama, buzy dgn course. Kedua, 2 minggu lepas, my father in law passed away (Al-Fatihah). So I went back to Malaysia for a week. Balik sini demam pulak.

Anyway, ini I nak share beberapa gambar tumbuh-tumbuhan dan pokok bungaan di Fiesole, sebuah bandar kecil di atas bukit lebih kurang 5.5 km kilometer dari Florence Italy. Dari town Fiosole ni kita boleh lihat seluruh bandar Florence.

Tips: Kalau ada visit Florence, Fiosole ni bandar kecil yang juga menarik untuk pergi sebab ada beberapa structure peninggalan rome seperti Teatro Romano. Tapi kalau ada banyak masa pergi la. Cuma dlm 20 minit sahaja naik bus dari Florence. Kalau limited time tak perlu pun takpe.

I pergi  sini beberapa minggu lepas dengan kawan-kawan dari Indonesia dan Thailand. In general, yang cantiknya di sini sebab boleh lihat Florence dari atas bukit dan juga lihat keunikan kebun-kebun milik persendirian orang-orang Italy yang tinggal di sini. Kebanyakan mereka menanam Olive dan anggur di belakang rumah. Juga yang menarik ialah idea-idea mereka menghias rumah dengan pokok bunga dan buah. Yang I observe mereka suka pokok yang menjalar tapi berbatang keras yang di biar melilit tiang-tiang rumah meraka macam pokok anggur.

Ok, enjoy the pictures!





















No comments:

Post a Comment