Saturday, May 10, 2014

Canada - Maple, maple dan maple..

Dah berkurun aku tak update blog.

Anyway, aku ke Vancouver 2 minggu lepas untuk urusan kerja. In between meetings, sempat jugak aku luangkan masa bersiar-siar sekitar Vancouver downtown terutama di Stanley Park, sebuah taman awam yang terkenal. Musim bunga telah pun bermula. Excited aku tengok bunga-bunga yang mula berkembang macam seorang kanak-kanak yang riang tengok toys.

Chery Blossom dah mula blossom, awesooome!!

Dan di Kanada, tak sah kalau datang sini tak tengok pokok Maple, satu pokok yang dikategorikan sebagai pokok "native", sangat signifikan sehinggakan daun Maple menjadi logo dan bendera untuk Kanada. (sebutan dia bukan Map-le, itu kedai mamak hehe. May-pel sebutan yang tepat). Untuk pengetahuan, Kanada ialah pengeluar maple syrup yang terbesar di dunia. Maple syrup ni yang selalu orang putih makan dengan pancake.

Aku pun sebenarnya ada beli satu pokok maple dari nurseri di Sungai Buloh. Mahal pokok ni - RM150 sebatang aku beli. Memang susah nak cari di Malaysia dan nak jaga pun susah dan makan masa lama nak tumbuh dan membesar. Daun dia merah. Selalu orang buat bonsai. Excited aku bila balik dari Vancouver hari tu pokok red maple aku dah mula berdaun semula setelah aku cantas sebab daun-daun dia me-layu.

Apa-apapun, cara mendapatkan maple syrup tu yang pada aku sangat interesting. Selama ini aku ingat maple syrup datang dari buah maple (tak pernah pulak tahu macam mana bentuk buah maple tu, itupun kalau ada la such a thing). Rupanya, cara petani di Kanada mendapatkan maple syrup ni adalah seperti menoreh getah di Malaysia. Kulit pokok ditoreh dan akan dipasangkan alur. Air lelehan dari pokok maple tu akan dikumpulkan dalam tin takungan. Air ini yang menjadi maple syrup, setelah di didihkan dan disejatkan.

Subhanallah - Allah Maha Pemurah. Dari kulit pokok, Allah keluarkan makanan yang lazat untuk manusia.

Sebelum balik, sempat aku singgah beli beberapa botol maple syrup yang original di Grandville Island, sebuah pasar awam dan juga salah satu tarikan pelancong di Vancouver. Maple syrup ni yang selalu orang makan dengan pancake tu. Rasa dia macam gula melaka.

No comments:

Post a Comment